Fakta

  • 3 av10 nordmenn har mistet eller blitt frastjålet mobilen.
  • 8 av10 nordmenn bytter sjelden eller aldri passord på mobilen eller nettbrettet.
  • Over halvparten logger seg ikke ut av applikasjoner etter å ha brukt tjenesten.
  • Stjålne mobiler kan låses og innholdet slettes ved hjelp av Mobil Kontroll eller lignende løsninger.
  • Ekstra passord-/kodebeskyttelse til mobiltelefon/nettbrett finner du som regel under ’’Innstillinger’’.

Del artikkelen:

– Hackernes mål er å stjele så mye personlig informasjon de kan, uten at du oppdager det. For å få til dette må de være usynlige for sikkerhetsprogrammene, og det har de utviklet metoder for, sier Kim Olsen, Country Manager hos Symantec i Norge i et intervju med Online.no.

Ifølge Olsen har angrepsstrukturen endret seg betraktelig de siste årene. Før var det vanlig å sende ut store angrep som rammet mange for å skape seg et navn i hackermiljøet. I dag er målet  sensitiv informasjon som kan brukes til å tappe ofrene for penger, og hackerne angriper med skreddersydde virustrusler som sendes til et mindre antall brukere. Deretter endrer de litt på koden, og sender ut til en ny gruppe, osv. Dette gjør det vanskeligere for sikkerhetsleverandører å identifisere trusselen, enn store, kjente virus i masseutsendelser.

Angriper der du føler deg trygg

Heller ikke på store nyhets- eller shoppingsider er du trygg. Symantecs sikkerhetsundersøkelse for 2012-2013 viser at 61 prosent av virus og malware blir plukket opp på sikre sider. 

– Det er ikke lenger slik at virusene ligger på suspekte sider. Hackerne angriper deg der du føler deg tryggest: gjennom sikkerhetshull på sikre sider. Disse kalles drive-by-downloads, og er kamuflert som bilder, lenker eller bannere. Trykker du på disse starter en skjult nedlasting eller skadelig kode slipper inn på maskinen din, forteller Olsen.

Mobilen er det nye målet

Det siste året har hackerne i langt større grad vendt seg mot mobiltelefoner. Olsen mener dette skyldes hvordan vi bruker mobilen, og ikke minst hvor ofte.

– De angriper mobiler av samme grunn som de nå også angriper Apple-maskiner: smarttelefonmarkedet har eksplodert, og vi bruker den til alt fra nettbank til Facebook. Alt du gjorde med PC før, gjør du nå med mobilen – derfor er det en populær arena å angripe på.

Slurver med mobilsikkerheten

I følge en undersøkelse utført av Norstat for Telenor i 2013, bytter 8 av 10 nordmenn sjelden eller aldri passord på mobiltelefonen og nettbrettet. Nær halvparten bruker dessuten samme passord for innlogging til flere ulike nettsteder og applikasjoner.

– Nordmenn har ikke tatt innover seg at de bærer rundt på små datamaskiner med bilder, kalendere og jobbens styrerapport. Risikoen for at sensitiv informasjon kommer på avveie, er stor, sier sikkerhetssjef Storm Jarl Landaasen i Telenor.

Økende problem – må stille krav

For uvedkommende som kommer over en usikret mobil eller nettbrett, er det nærmest bare å ta for seg. Over halvparten oppgir at de lar være å logge seg ut av applikasjoner, som Facebook og e-post.

Sikkerhetssjefen i Telenor etterlyser en mentalitetsendring, ikke minst blant arbeidsgiverne.

– Det er blitt vanlig at brukeren selv anskaffer den mobile enheten han eller hun ønsker å bruke, og bruker den som et arbeidsverktøy i jobben også. Når arbeidsgiver først har tillatt dét, må det også følge et bevisst forhold til hvordan sikkerheten forvaltes på de nye arbeidsredskapene, sier han.

Ett eksempel er å stille krav til bruk av kodebeskyttelse på mobil og nettbrett, som å aktivere den såkalte skallsikringen som slår seg på når telefonen ligger urørt. 

Skille mellom jobb og privat

Et annet tiltak er å skille mellom jobb og privatliv.

– Mobilen og nettbrettet kan fint deles opp i en privatdel og arbeidsgiverdel som er logisk adskilte, der jobben bestemmer hva som skal være sikkerhetsnivået for tilgang til jobbens e-post, kalender og annen bedriftsintern informasjon, sier Landaasen.

– Verktøyene og løsningene for slik ekstern administrasjon av sikkerheten er altfor lite i bruk. De er nå blitt så gode at det ikke er noen grunn til å la være å bruke dem, sier han.

Løsningene gjør det enkelt for arbeidsgiver å fjernlåse eller slette innhold i mobiler som er kommet på avveie.

Les om løsningen Mobil Kontroll
Les mer om Ansattpakken
Følg sikkerhetsavdelingen til Telenor på Facebook


FAKTA

  • 3 av10 nordmenn har mistet eller blitt frastjålet mobilen sin. (Kilde: Norstat)
  • Andelen nordmenn med e-post på mobilen er doblet på to år. (Kilde: Norstat)
  • Over halvparten lar være å logge seg ut av applikasjoner når de er ferdige med å bruke tjenesten. (Kilde: Norstat)
  • 8 av10 nordmenn bytter sjelden eller aldri passord på mobilen eller nettbrettet sitt. (Kilde: Norstat)
  • Nær halvparten bruker samme passord for flere ulike nettsteder og applikasjoner. (Kilde: Norstat)
  • Stjålne mobiltelefoner kan låses og innholdet slettes ved hjelp av Mobil Kontroll eller lignende løsninger.
  • Sørg for sterke passord: Lange ord, med tall, store og små bokstaver, symboler. Bytt passord med jevne mellomrom.
  • Ekstra passord-/kodebeskyttelse til mobiltelefon/nettbrett finner du som regel under ’’Innstillinger’’.

Fakta

  • 3 av10 nordmenn har mistet eller blitt frastjålet mobilen.
  • 8 av10 nordmenn bytter sjelden eller aldri passord på mobilen eller nettbrettet.
  • Over halvparten logger seg ikke ut av applikasjoner etter å ha brukt tjenesten.
  • Stjålne mobiler kan låses og innholdet slettes ved hjelp av Mobil Kontroll eller lignende løsninger.
  • Ekstra passord-/kodebeskyttelse til mobiltelefon/nettbrett finner du som regel under ’’Innstillinger’’.